Featuring ORLAN

2024

Yannick Ripa, Françoise Thébaud, Les Féminismes : Une histoire mondiale 19e – 20e siècles, 2024. 320 pages, Editions Textuel, p. 196 – 197

2023

ORLAN, Gwen Strauss, Ambroise Audoin-Rouzeau, Brigitte Benkemoun, Patrice Allain, Dora Maar Secrets d’atelier, 2023. 127 pages, Éditions Dilecta, p.45-56

ORLAN, Lorena Ancona, Demián Flores, Leïla Godet Voight, Catherine Petitgas, Hibridaciones, 2023. 125 pages, Éditions Fundación La Cúpula, p.20-46, p. 76-100

Barbara Rose, “Un sourire critique”, Ceysson, p.77-87.

Omar Kholeif, INTERNET_ART, from the Birth of the web to the Rise of NFTs, 2023. 293 pages, Edition PHAIDON, p40-42

Germaine Richier, sous la direction d’Ariane Coulondre. 2023, 24 x 30 cm, 304 pages, catalogue d’exposition, Édition du Centre Pompidou, ISBN : 978 2 284426 941 6 

2022

Multiples auteurs, “Faking the real”, catalogue d’exposition, Kunsthaus Graz, p.58-61.

Catherine JACOB, Franck LECLERC, “Hommes/Femmes, ce qu’elle en disent …”, Pygmalion, p.329-331.

Elisabeth COUTURIER, “Art Contemporain, ce qu’il doit aux chefs d’oeuvre du passé. Le guide”, Flammarion, p63.

Jean-Luc PARANT, “Le bout des bordes”, Actes Sud, p 375-378. 

Katy DEEPWELL, “50 Feminist Art Manifestos” , KT PRESS, p.27. Whitney Chadwich, “Women, Art and Society”, Firth Edition, p.503-505. 

Nîmes Carré d’Art, “Festival de la biographie”

“Looking For Mona Lisa” Silvana editorial, p55-58. 

Taisiya Polishchuk, Olga Kisseleva, Tatiana Drodz, The Milky Way, How art can change the world ?, Pavillon de San Marino, Venice Biennale, 2022, p.35.

Centre de création contemporaine Olivier Debré, “Mythologie très individuelle”, p.192.

2021

Thierry Dufrêne, Honoré De Balzac, Le Chef-d’oeuvre inconnu, “Conversation autour du chef-d’oeuvre inconnu ORLAN – Thierry Dufrêne”, Paris Musée, 2021, p.123-127

Riccardo Matlakas, Giuliana Attanasio, Vite in quarantena, prospettive internazionali del Covid-19 tra psicologia e arte, Patti, Casa Editrice Kimerik, mars 2021, pp. 85-89.

Shelley Rice, « Réflexions figées, Notes sur les artistes femmes, les images et l’âge », in Nadeije Laneyrie-Dagen, Caroline Archat (dir.), L’art au risque de l’âge, Paris, CNRS Éditions, pp. 105-108.

Anne-Claire Meffre, Les 100 Héroïnes de l’art, Madame Figaro, Société du Figaro, juin 2021, Paris, p.154

Emmanuel Saulnier (dir.), Almanach Ides de Mars, Éditions Jérôme Cognet, juin 2021, Paris,      p. 58-59

Hugo Huerta Marin, Portrait of an artiste. Conversations with Trailblazing Creative Women, Prestel Verlag, Munich, 2021, p.252 

Jeon Hye-Suk, « Acceptation multiple et hyridité » in Anthropocène, Ewha Academy of Humanities and Sciences Eco-Techne Academic, Series 04 Art Ecology, Life, and Body Changes, p.281-283

2020

Jacques Ohana (docteur), « La diagonale du corps », Paris, Le cherche midi, 2020, 317 p.

Les grands entretiens d’artpress, « La performance « 2. Dépassements », p 39

Humensis, Belin, ouvrage scolaire, Francais 2de, p.346

2019

Nadeije Laneyrie-Dagen”, “Lire la peinture – Dans l’intimité des oeuvres”, collections Reconnaître/Comprendre p.179

Nathalie Herschdorfer, Body, Thames & Hudson, p.156

, 400 Rebecca MorrillFemmes artistes, Phaidon, p.307

L’Art à ciel ouvert – La commande publique au pluriel, 2007-2019, sous la direction de Thierry Dufrêne, Editions Flammarion, p. 53/62

Christiane Lavaquerie-Klein et Laurence Paix Rusterholtz, Qui suis-je ? Le déguisement dans l’art, Éditions seuil jeunesse, p.61

Woorischool Publishing, “The history of eight answers to art”

2018

Michel Poivert, La photographie contemporaine, Edtitions Flammarion, p.115

2017

Zhong Weixing, Face To Face, Miason Européenne de la Photographie, 2017

Louis-José Lestocart, Esthétique de la Complexité, pour un cognitivisme non-linéaire, Éditions Hermann

Astroduia Diara, Horangel, p-150 

Isabelle de la Maison Rouge, Le mythe de l’artiste au-delà des idées reçues, octobre p.194-p.200

Alexia Guggémos, L’histoire de l’art pour les nullissimes, 2017, p-211

Hugo Huerta Marin, Portrait of an artist, p.145-155, 2017

SUM, p.24-26, 2017

Else Marie Bukdahl, The Recurrent Actuality of the Baroque, p.111-117, 2017

2016

Donatien Grau, Paul in Paris, Paris in Paul ; Les Belles Lettres, pp. 155-170

Raphaël Cuir, Renaissance de l’anatomie, Paris: Hermann, 2016, p. 237

2015

Teresa Riccardi, The gazes and History of Female Saints : Lea Lubin and ORLAN between genders, in Lea Lublin – Retrospective by Stephanie Weber and Matthias Mühling, Lenbachhaus, Stoeck, 2015, p.118-131

Jean-Luc Monterosso, Maison Européenne de la Photographie, Une Collection, Actes Sud, 2015, p.173, p.404

François Delaporte, Bernard Devauchelle, Emmanuel Fournier ; Transplanter : art, medicine, histoire et biologie, Éditions Hermann, 2015 p.161-176

Martial Guédron, Visage(s), Hazan, 2015, p.360,374-75

Jennifer Blessing (dir.), Body of Art, Phaidon, New York, p. 43-44

Ariel Kyrou, Mounir Fatmi, Ceci n’est pas un blasphème, Editions Dernière marge, Paris, 2015, p.138-139,167, 325-334.

Virginie Martin, Ce monde qui nous échappe, L’aube, 2015, pp. 51-54.

Anne-Julia Zwierlein, Gender and Disease in Literary and Medical Culture, Editions Iris M. Heid, p236-237.

Elisabeth Couturier, Art contemporain, le guide, Flammarion, Paris, 2015

2014

Hermann Nitsch, ORLAN, Anke Röhrscheid, Physis der Seele – Inszenierte Rituale, catalogue d’exposition. Editions Minerva, p.13-19

Raphael Cuir, Eric Mangion, Performance art: Life of the Archive and Topicality, Editions Figures, p.97

Mehdi Brit & Sandrine Meats, Interviewer la performance, Editions Manuella, p.293-315

(cover photo ORLAN)

Arthur I.Miller, Colliding Worlds, Editions Norton, p. 207

Raphaël Cuir, Eric Mangion, La performance, vie de l’archive, et actualité, Editions les presses du réel, p. 105, 192

Marta Herford, Ruhestörung steifzüge durch die welten der collage, Editions Kunst museum ahlen, p.

Christian Gattinoni, Danse contemporaine et opéra, Editions Scala, p. 79

Amber Vein, Selection Riga 2014, Editions Riga 2014, p.156, 157

Cuneyt Akeroglu, The romance issue, Editions Magazine antidote, p. 39-41

Paul-Arnaud Parsy, Caroline Cohn, Tajan, Femmes artistes, Editions Tajan, p. 77

Julien Blaine, Mary Read & ses acolytes, Editions al dante, p. 46, 47

Noémie Etienne, à bras le corps, image, matérialités et devenir des corps, Editions Agnès Vannouvong, p. 47-54

Denis Baron, Corps et artifices, de Cronenberg à Zpira, Editions L’Harmattan, p.148-149

Raphaël Cuir,  Pourquoi y a t- il de l’art plutôt que rien ?, Editions archibooks, p.235

Bettina Knaup, Beatrice Ellen Stammer, React Feminism; Editions Verlag; p. 138,139

Stephane Dumas, Les peaux créatrices: Esthétique de la sécrétion; Editions Borché

Nathalie Heinich, Le paradigme de l’Art contemporain; Editions Gallimard, Paris, pp. 93, 135.

Raphaël Cuir, Eric Mangion; La Performance, Vie de l’archive et actualité; Presses du réel, collection Figures

2013

Yannis Constantinidès; Le nouveau culte du corps, dans les pas de Nietzsche, Editions François Bourin, p. 96

Béatrice Didier, Antoinette Fouque, Mireille Calle-Gruber; Le Dictionnaire universel des Créatrices; des Femmes Antoinette Fouque; Volume II p.3274

Zora Rusinova, Autopoesis, Editions Slovenska narodna, pp 1581-59

Christian Biet, Sylie Roques, ORLAN Les préjugés ébranlés par l’Art-Action, Communications n° 92 Performance — le corps expose, Edition du Seuil

Pilar Lozano Ortiz Toscano, Nomadas, Cuerpos otros, subjetiuidades otros, Editions Compensor, p. 202, 216 (Cover of ORLAN)

Etienne Akamatsu, Erice Oudin, Mariane Perruche, Le plaisir, de Platon à Onfray, Editions Eyrolles, p. 104

Nina Alejandra Cabra, Manuel Roberto Escobar, Cuerpos otros, subjetividades otras, Editions Universidad central, p.202 – 216

Jérôme Glicenstein, L’art contemporain entre les lignes, Editions puf, p. 94,95 (cover of ORLAN)

Mélanie Bouteloup, Christine Buci-Glucksmann, Elisabeth Couturier, Raphael Cuir, Raimi

Peter Kalb, Art Since 1980, Charting the Contemporary, Editions Laurence King

Michela Marzano, Que sais-je ? La philosophie du corps, Editions puf, p. 29-35

Valentine Plisnier. Le Primitivisme dans la photographie. Editions Trocadero

Vincent Josse. L’Atelier. Editions Flammarion. p.178

Gbadamosi, Bronwyn Law-Viljoen, Pascale Marthine Tayou, ORLAN, Scenoscome, sous la direction de Raphael Cuir, Hybridation & Art Contemporain, Editions al dante + aica, p 82, 83, 88-99

2012

Shanay Jhaveri, Western Artists and India, Creative Inspirations in Art and Design, The Shoestring Publisher, Editions Flag skin Hybrid, p. 5.

Amelia Jones, Adrien Heathfield, Perform, Repeat, Record, Editions Intellect Bristol, p. 239, 269, 431

Debra J. Dewitte, Ralph M. Larmann, M. Kathryn Shields, Gateways to art, Editions Thomes & hudson, p.582

Philippe Régnier, 1% d’art, Editions du patrimoine, centre des monuments nationaux, p. 144,152, 153

Estelle Benazet and Sinziana Ravini,The Hidden Mother, Un Roman Exposition, l’Avenir dure Longtemps, Editions Montgolfier

François Soulage, Marc Tamisier, Photographie contemporaine & art contemporain, L’image et les images, Edition Klincksieck,

Catherine Millet, Art Press l’album, 40 ans de création, Editions de la Martinière, p. 221

2011

Xavière Gauthier, Pionnières, De 1900 à nos jours, Elles ont changé le monde, Editions Flammarion, p. 244

ORLAN, Marc Quinn, Shawn Brixey, Hunter Cole, Heide Hatry, Hybrid Artists, Natasha Vita-More, Chris Burden, Francesco Monico, Eduardo Kac, Joe Davis, Stelarc, Olga Kisseleva, Robert B. Lisek, Ken Rinaldo, T. Ryan Gregory, Ericaamerica. Editions Book LLC Wiki Series, p. 19-20

Laneyrie-Dagen Nadeije, Histoire de l’art pour tous, Editions Hazan, pp. 528-529

Philippe Bidaine, L’Art contemporain, Nouvelles éditions Scala, pp 63, 64, 76.

Melina Balcazar Moreno, Sarah-Anaïs Crevier, Pensées du corps, La matérialité et l’organique vus par les sciences humaines, Editions Presses Sorbonne Nouvelle, pp. 13, 122, 124

Valentine de Saint-Point, Feminine Futures – Performance, Danse, Guerre, Politique et Érotisme, Editions Les Presses du Réel, pp. 467

Guédron Martial, L’art de la grimace, Editions Hazan, pp. 287, 289

Couturier Elizabeth, Photographie contemporaine, mode d’emploi, Editions Flammarion, pp. 96, 110

Pierrat Emmanuel, Les nouveaux cabinets de curiosités, Editions Les Beaux Jours / Compagnie parisienne du livre, pp. 160-165

Camille Laurens, Les Fiancées du Diable – Enquête sur les femmes terrifiantes, Editions du Toucan, pp. 132-133

Francis Parent, Le Portrait dans l’art contemporain / Portrait Art Today, Editions Patou, Arcueil, 2011, pp. 262-263

Catherine Couanet, Sexualités et Photographie, Editions L’Harmattan, Collection Eidos, Paris, 2011, pp. 140-162

Elizabeth Roudinesco, Lacan, Envers et contre tout, Seuil, 2011, pp. 107

Centre Albert Marinus, Feuillets N° 100, Editions of Centre Albert Marinus, first term, p. 1

ARTCURIAL, 100 briques pour Madagascar, œuvres contemporaines, Editions Trocadéro, lot n°68.

Alexandra Boucherifi, The Secret Book of Lady Gaga, Democratic Book, pp. 53- 55

2010

Sally O’Reilly, Le Corps dans l’art contemporain, Editions Thames & Hudson p 137

Simon Donger, Simon Shepherd, ORLAN, ORLAN a hybrid body of artworks, Routledge

Stiles Kristine, Concerning Consequences of Trauma in Art and Culture, University of Chicago Press

Carole Coll, ORLAN, Raphaël Enthoven, Perfection & perfectionnements du corps, Editions Alliage, p.3-13

Tatiana Sentamans, Daniel Tejero, Cuerpos/ Sexualidades heréticas y practicas artisticas, Editions Limencop, p. 206-209

Stephen Wilson, Art + Science, Editions Thames & Hudson, P.65

Charbonneaux Anne-Marie, L’or dans l’art contemporain, Editions Flammarion, p. 67,223

David Rosenberg, Art Game Book, Arts in the 20th Century, Assouline Publishing

Poivert Michel, La photographie contemporaine, Editions Flammarion, p. 112, 115

Schlesser Thomas, 100 énigmes de la peintures : La Beauté, Editions HAZAN, p218 – 219

100 Masterpieces of the 20th Century, Editions du Centre Pompidou, p. 97

Forest Fred, Une vie en 100 portraits, Editions Incognito, p. 272 – 274

Jones Laura K. , A Hedonist’s Guide to Art, Editions Artica, p. 117-118

Carole Hoffmann, ‘À corps perdu : du corps obsolète aux multiples de soi’ in corps et arts, publishing director Marc Jimenez, Editions Klincksieck, p. 95 – 105

Morineau Camille, Artistes Femmes de 1905 à nos jours, Editions du Centre Pompidou, p. 94, 106, 115

Lemaire Gerard-Georges, Buci-Glucksmann Christine, L’Or dans l’art contemporain, Editions Flammarion, p. 67, 222

De Maison Rouge Isabelle, Salut l’ARTISTE, Editions Le Cavalier Bleu, p. 85, 100, 158-159, 167

Le Thorel Pascal, Nouveau dictionnaire des artistes contemporains, Edition Larousses, p. 237, 238

Ewig Isabelle, Maldonado Guitemie, Lire l’art contemporain, dans l’intimité des oeuvres, Editions Larousse, p. 53, 76

Ardenne Paul, Art, le Présent, la création plasticienne au tournant du XXIe siècle, Editions du Regard, p. 35, 163, 428, 473

Ballardin Barbara, Sina Adrien, Enif Angiolini Robert, Futurista = amica di Marinietti, Attrice = Fedelissima della Duse, Editions Selene, Milano, Italia

Buci-Glucksmann Christine, Grenier Catherine, Lambotte Marie-Claude, Van Drathen Doris, Les vanités dans l’art contemporain, Editions flammarion, p. 70-71

Lemoine Serge, L’art moderne et contemporain, Edition Larousse, p. 260, 290.

Sophie Harent, Martial Guédron, Péristyles 34, Editons Association Emmanuel Héré et La librairie des musées, p. 63-74

2009

Céline Delavaux, Christian Demilly, Art Contemporain, Editions Palette…, Paris, 2009, p.58-59

Kaenel Philippe, Rire avec les Monstres, caricatures, étrangetés et fantasmagories, actes du colloque, Revue Péristyles, Co-edition Association Emmanuel Héré and La Librairie des musées, p. 63 – 74.

Marc Lemonier, Guide de la France érotique, Editions La musardine, p.380

C. Delavaux, C. Demilly, Art Contemporain, Editions Palette, p. 58

Danielle Knafo, In her own image, Women’s self-representation in twentieth-century art, Editions Madison Teaneck, p. 157-170

Renato Barilli, L’arte contemporanea; Da Cézanne alle ultime tendenze, Saggi Universale Eonomica Feltrinelli, p. 339

Fredérica Muzzarelli, Femmes photographes, Edition Hazan, p. 60,1 05, 237

Het Vasstaande Verdampt, All that is solid melts into air, Editions Stads Visioenen, P. 149

Cliff Eyland, Camilla Singh, Future species, Editions MOCCA, p. 5

Ardenne Paul, Un art contextuel, création artistique en milieu urbain, en situation, d’intervention, de participation, Editions Champs/arts, p. 162, 215

Couturier Elisabeth, L’art contemporain, mode d’emploi, Editions Flammarion, p. 36, 88, 104-105, 112, 247

Cuir Raphaël, Pourquoi y a-t-il de l’Art plutôt que rien ?, Editions Archibooks, Paris, France, 2009

Cuir Raphael, The Development of the Study of Anatomy from the Renaissance to Cartesianism, The Edwin Mellen Press, Lewinston, p. 178

De Margerie Géraldine, Dictionnaire du look, une nouvelle science du jeune, Editions Robert Laffont, p. 12

Delcourt Thierry, Artiste feminin singulier, Editions L’Age d’Homme, Lausanne, Switzerland, p. 23-24

Gattinoni Christian, Vigouroux Yannick, La photographie contemporaine, Editions Scala, p. 112

Gruzinski Serge, Azoulay Elizabeth, Self-Hybridations : ORLAN, Editions Gaillard Françoise

100 000 ans de Beauté, tome Futur/Projections, Editions Gallimard, Paris, p. 30-33

Maison Rouge Isabelle, L’Art contemporain, Editions Le Cavalier Bleu, p. 30, 31, 119

Marcadé Bernard, 53 œuvres qui (m’) ébranlèrent le monde. Une lecture intempestive de l’art du XXe siècle, Beaux-Arts éditions, p. 202

Mézil Eric, Rondeau Corinne, Dommage(s), à propos de l’histoire d’un baiser, Editions Actes Sud/Collection Lambert en Avignon, p. 50, 146

O’Reilly Sally, The Body in Contemporary Art, EditionsThames & Hudson, p. 137-138

Poli Francesco, Arte contemporanea, le ricerche internazionali dalla fine degli anni ‘50 a oggi, editions Electa, p. 210, 270, 311

Sturgis Alexander, Faces: A Closer Look, Editions National Gallery Company Publishing,

2008

Andrieu Bernard, Boëtsch Gilles, Lachaud Jean-Marc, Le dictionnaire du corps en sciences humaines et sociales, article Body-Art, Editions CNRS, p. 55

Baron Denis, La chair mutante, fabrique d’un posthumain, Editions Dis voir, p. 58, 83

Conte Richard, Laval-Jeantet Marion, Du sacré dans l’art actuel ? Editions Klincksieck, Presses de la Sorbonne, p. 82-83

Couanet Catherine, L’Esthetique des corps intimes et politiques en Occident

Crawford Holly, Artistic Bedfellows: Histories, Theories and Conversations in Collaborative Art Practices, Editions University Press of America

Méredieu Florence, Histoire matérielle et immatérielle de l’art moderne et contemporain, Editions Larousse, p. 443, 595, 611, 612, 617, 619, 620, 621, 627

Dreyfus Charles, Etre à part, Editions Dilecta

Gruber Teresa, Heartney Eleanor, Imhasly Josiane, Keller Claudia, Krell Cornellius, Seeholzer, Art and Today, Editions Phaidon, London, UK

Böhn Andreas, Horlacher Stefan, Pailer Gaby, Scheck Ulrich, Gender and Laughter: Comic Affirmation and Subversion in Traditional and Modern Media, Amsterdam, The Netherlands

Heartney Eleanor, Art & Aujourd’hui, Editions Phaidon, p. 189

Jones Meredith, Skintight: a Cultural Anatomy of Cosmetic Surgery, Editions Berg, Sydney, p. 6, 16, 27-29, 58, 131-132, 151-178, 188, 195, 197

Joppolo Giovanni, Portraits en métissages, Edition L’Harmattan, p. 84-88, 84-89

Le Goff Hervé, Prix Arcimboldo 1999-2008, Editions Gens d’images

Maubant Jean-Louis, Archive, Ambitions d’Art, Editions les presses du réel, p.231

Norri Claude, La photographie en France, des origines à nos jours, Editions Flammarion

Renaud-Chamska Isabelle, Marie Madeleine en tous ses états, Editions du Cerf, p. 141

Richard Lionel, Art et Energies, Editions du Cerle d’Art, p. 101

Sterckx Pierre, Impasses & impostures, Editions Anabet, p. 95-104

Worms Anne-Cécile, Arts numériques, le premier panorama des Arts Numériques en France, Editions M21, p. 76

2007

Baqué Dominique, Visages, du masque grec à la greffe du visage, Editions du Regard, p. 191

Baqué Dominique, Durand Régis, Photographies modernes et contemporaines, Editions Flammarion, La collection Neuflize Vie, p. 38

Buci-Glucksmann Christine, Couanet Catherine, Soulages François, Tamisier Marc, Politique de la Photographie du Corps, Editions Klincksieck, p. 89-98

Bell David, M. Kennedy Barbara, The cybercultures reader second, Editions Routledge, p. 472-483

Davis James, Hybrid Culture, Mix Art, Editions Kendall-Hunt,USA

Depoil Hervé, Quenouille François, L’encyclopédie du mauvais goût, Editions Hors collection, p. 48

Gonnard Catherine, Lebovici Elizabeth, Femmes artistes/Artistes femmes. Paris de 1880 à nos jours, Editions Hazan, p. 346, 353-355, 413

Gunhert André, Poivert Michel, L’art de la photographie des origines à nos jours, Editions adelles et Mazenod, Collection L’art et les grandes civilisations, p. 595

Jones Amelia, Body art Performing the Subject, Editions University of Minnesota Press, p. 226-231, 233-235, 324

Kozloff Max, The Theatre of the Face, Editions Phaidon

Kuppers Petra, The scar of visibility: medical performances and contemporary art, Editions University of Minnesota Press, p. 7, 85, 115, 213

Lemoine Serge, L’art moderne et contemporain, Editions Larousse, p. 260, 290

Mahon Alyce, Eroticism & Art, Editions Oxford University Press, p. 37, 277-279

Mansfield Elisabeth C, Too beautiful to picture, Zeuxis, Myth and Mimesis, Editions University of Minnesota Press, p. 135, 139, 147-148, 157, 205, 207-208

Morosoli Joëlle, L’installation en mouvement, une esthétique de la violence, Editions d’Art le Sabord, p. 85-93

Nehamas Alexander, Only a Promise of Happiness: the Place of Beauty in a World of Art, Editions Princeton University Press, p. 38-40

Newton Julianne, Williams Rick, Visual Communication Integrating Media, Art, And Science, Editions Lawrence Erlbaum Associates Press, p. 386

Popper Frank, From Technological to Virtual Art, Editions Leonardo, Boston

2006

Andrieu Bernard, Boëtsch Gilles, Lachaud Jean-Marc, Le dictionnaire du corps en sciences humaines et sociales, article Body-art, Editions CNRS, p. 67

Arnaud Claude, Qui dit Je en Nous?, Editions Grasset

Biehn Michel, Cruelle coqueterie ou les artifices de la contrainte, Editions Martiniere, p. 25

Chantal Pontbriand, Amelia Jones, Giovanna Zappei, Thérèse st-Gelais, Christa Blumlinger, Jean-Ernest Joos, Tim Clack, Violence, psycho, parachute, Editions 123, p.24,25

Bonnet Marie-Jo, Les femmes artistes dans les avant-gardes, Editions Odile Jacob, p. 112, 131, 176-180, 215

Brignone Paricia, Ménagerie de Verre, Nouvelles pratiques du corps scénique, Editions Al Dante, p. 29

Carey John, What good are the Arts, Editions Oxford University Press, p. 5

Caygill Howard, Reliquary art: ORLAN’s serial operation, in Time and the image, Editions Manchester University Press

Corbin Alain, Courtine Jean-Jacques, Vigarello Georges, Histoire du corps, Les mutations du regard. Le XXe siècle, Editions du Seuil, p. 426, 489

Cottom Daniel, Unhuman Culture, Editions University of Pennsylvania Press, p. 131-147,

Coubetergues Philippe, Fabre Alexia, L’art peut-il se passer de commentaire(s) ?, Editions du MAC/VAL, p. 123

Détrez Christine, Simon Anne, A leur corps défendant, Les femmes à l’épreuve du nouvel ordre moral, Editions Seuil, p. 16, 111

Durand Régis, Textes pour ORLAN, L’Excès et le reste, essais sur l’expérience photographique 3, Editions de la Différence, p. 102-120

Ewing William A. , Faire face, le nouveau portrait photographique, Editions Actes Sud, p. 110-111

Ewing Wiliam A. , Face, the new photographic portrait, Editions Tames & Hudson, p. 110-111

Feiner Kenneth, Knafo Danielle, Art on the Cutting Edge, ORLAN’s Medusan Female, in Unconscious Fantasies and the Relational World, Editions The Analytic Press, p. 171-201

Hubaut Joël, Re-mix épidémik, Esthétique de la dispersion, Editions Les presses du réel/ FRAC Basse-Normandie, p. 318

Jones Amelia, A companion to Contemporary Art since 1945, Editions Blackwell, p. 427, 435, 443, 396

Jones Amelia, Self/Image, Technology, Representation and the Contemporary Subject, Editions Routledge, p. 30-33

Lafargue Bernard, Figure de l’Art 10: L’Esthetique, Aujourd’hui?, Editions University of Pau, p. 301

Mesplé Louis, L’aventure de la photographie contemporaine de 1945 à nos jours, Hachette livre, Editions Chêne, p. 227

Catherine Millet, L’art contemporain : Histoire et Géographie,Editions Flammarion, p. 136 – 137, 140 – 141, 157

Strasser Catherine, Du travail de l’art, Editions du Regard, p. 163-169

2005

Eduardo Kac; Telepresence & Bio Art, Networking Humans, rabbits and robots, Editions University of Michigan Press. p.66.

Bussagli Marco, Le Corps, anatomie et symboles, Editions Hazan, p. 127

Dagnino Enrico, Marek Marie-Christine, Peerin Philippe, Rey Nicolas, Ricciotti Rudy, VIP Room, Part three, Editions Enrico Navarra Gallery

Ede Siân, Art & science, Editions I. B. Tauris London/New York, p. 115, 135

Ewig Isabelle, Maldonado Guitemie, Lire l’art contemporain dans l’intimité des œuvres, Editions Larousse, p. 53, 76

Fraser Mariam, The body, Editions Routledge New York, p. 301-302

Gattinoni Christian, Vigouroux Yannick, La photographie contemporaine, Editions Scala, Collection Tableaux choisis, p. 109

Hatry Heide, Skin, Editions Kehrer

Jimenez Marc, L’artiste, Séminaire Interarts de Paris, 2003-2004, L’université des arts, Editions Klincksieck

Jones Amelia, Warr Tracey, Le corps de l’artiste, Editions Phaidon, p. 13-14, 32, 185

Millet Catherine, L’art contemporain en France, Editions Flammarion, p. 181, 278-281, 328-329

Reckitt Helena, Phelan Peggy, Art et Féminisme, Editions Phaidon, p. 16, 41, 44, 172

Rouillé André, La Photographie, Editions Gallimard, p. 573-575

Sans Jérôme, Chiambaretta Philippe, Sanchez Marc, ORLAN, in Les archives de la production n°38, Serie, Editions Analogues Arles

Taschen Angelika, La chirurgie esthétique, Editions Taschen Koln, p. 308-309

Beeldenstorm in een spiegelzaal, Het ICC en de actuele kunst 1970 1990, Editions Johan Pas, Lannoo campus p. 182

2004

Alfano Miglietti Francesca, Extreme Bodies: The Use and Abuse of the Body in Art, Editions Skira, p. 169-176, 166-167, 170-171, 193

Alfano Miglietti Francesca, Virus Art, Editions Skira

Anker Suzanne, Nelkin Dorothy, The Molecular gaze, Art in the Genetic Age, Cold Spring, Editions Harbor Laboratory Press, p. 73-74, 192, 194

Brigitte Hatat, L’en-je, Le corps parlant 3, Editions érès, p. 167 – 184

Ardenne Paul, Face to Face, the Art of portrait photography, Editions Flammarion, p. 229

Baqué Dominique, Photographie plasticienne, l’extrême contemporain, Editions du Regard, p. 222, 225- !226, 229-230

Bonnet M-J., Les femmes dans l’art, Editions de la Martinière, p. 90, 220-223

Casta-Rosaz F., Histoire de la sexualité en Occident, Editions de la Martinière, p. 204

Dorléac-Bertrand Laurence, L’ordre Sauvage, violence, dépense et sacré dans l’Art des années 1950-1960, Editions Gallimard, p. 314

Fimiani Mariapaola, Kurotschka Gessa Vanna, Pulcini Elena, Umano, Post Umano, Potere, Sapere, etica nell’età globale, Editions Riuniti

Giannachi Gabriella, Virtual Theatres, Editions Routledge

Horst Gerhard Haberl, Kraus Evelyn, Temmel Wolfgang, Senseless-Sinnlos, Editions SpringerWienNY, p. 128

Kaufman Jean-Claude, Bathroom manners, Editions Janninck, p. 99

Kuspit Donald, The End of Art, Editions Cambridge University Press

Le Thorel Pascale, Nouveau dictionnaire des artistes contemporains, Editions Larousse, collection Comprendre Reconnaître, p. 225-226

Maisonrouge Isabelle , ORLAN s’érige elle-même au rang de mythe , in Mythologies personnelles : l’art contemporain et l’intime, Editions Scala, p. 109-113, 119

Mayeur Sylvie, Guide opérationnel de la qualité. Faut-il tuer la qualité totale ?, Editions Maxima/Laurent du Mesnil, p. 39, 93, 283

Stiles Kristine, Uncorrupted Joy: Art Actions, Art History and Social Value, Editions University of California Press

Uberquoi Marie-Claire, El Arte a la Deriva?, Editions Debold, p. 127

Vasseur Nadine, Les incertitudes du corps – De métamorphoses en transformations, Editions du Seuil, p. 179

Vasseur Nadine, Métamorphoses du corps, Editions Seuil

Weill Nicolas, Que reste-t-il de nos tabous?, Editions Universitaires de Rennes, p. 217-224

Regarder l’art du XXe siècle, dictionnaire encyclopédie, Editions Hazan, p. 226

2003

Bethenot Martin, Kerchache Jacques, La beauté sans a priori, Portraits croisés, Editions Gallimard/Musée du Quai Branly, p. 162

Buci-Glucksmann Christine, L’art à l’époque du virtuel, Editions L’Harmattan, Collection Arts 8, p. 145, 235

Castant Alexandre, Noire et blanche de Man Ray, Editions Scala

Couchot Edmont, Hillaire Norbert, L’art numérique. Comment la technologie vient au monde de l’art, Editions Flammarion, p. 82

Danto Arthur C., The Abuse of Beauty, Aesthetics and the concept of art, Editions Open Court

Dery Marc, Escape Velocity, Editions Grove Press, p. 239-240

Dietrich Andrea, Draganovic Julia, Ulbricht Justus H., Uber Menschen. Conference proceedings. Autoren und Künstle

Franklin Catherine, Leydier Richard, Sausset Damien, L’abcdaire de l’art contemporain, Editions Flammarion, p. 90

Hubaut Joël, Hiatus, Editions FRAC Basse Normandie, p. 46, 47

Kockelkoren Petran, Technology: Art, Fairground and Theater, Nai Publishers Rotterdam

Labelle-Rojoux Arnaud, L’Acte pour l’art, Editions Al Dante, p.616, 617

Onfray Michel, Archéologie du présent, manifeste pour une esthétique cynique, Editions Grasset/Adam Biro, p. 74, 111-112

Pitts Victoria L. , In the Flesh: The Cultural Politics of Body Modification, Editions Palgrave MacMillan, p. 154, 164-166, 169-170-177, 179, 181, 183-184, 192

Ramirez Juan Antonio, Corpus Solus, para un mapa del cuerpo en el arte contemporàneo. Editions Siruela, p. 315-333

Mary O’Mahony, Cyborg: The Man-Machine, Editions Thames and Hudson, p. 26

Ardenne Paul, Un art contextuel, création artistique en milieu urbain, en situation, d’intervention, de participation, Editions Flammarion, p. 162, 215

Raney Karen, Art in Question, Editions The Art Council of UK, p. 147–157

Schwerfel Heinz Peter, Kino Und Kunst, Editions Dumont, Germany, p. 60-61

2002

Baqué Dominique, Mauvais genre(s), érotisme, pornographie, art contemporain, Éditions du Regard, p. 170, 173-181

Benthien Claudia, Skin, on the Cultural Border Between Self and the World, Editions Columbia University Press, p. 2

Bouscayrol Marie-José, Partouche Marc, Femmes et artistes, Editions Regards, p. 302–305

Buci-Glucksmann Christine, La Folie du voir. Une esthétique du virtuel, Editions Galilée

Buci-Glucksmann Christine, Histoire florale de la peinture. Hommage à Steve Dawson, Editions Galilée, p. 10, 186

Bougnoux Daniel, Faire face, Editions Gallimard, p.128 – 134

Busca Joëlle, Les Visages d’ORLAN, pour une relecture du post-humain, Editions La Lettre Volée

Esthétique et philosophie de l’art. Repères historiques et thématiques, Editions Boeck & Larcier Brussels, p. 277–278

Conte Richard, Douté Alain, Morsillo Sandrine, L’Art contemporain au risque du clonage, Publications de la Sorbonne, p. 178-181

Gattinoni Christian, Vigouroux Yannick, La Photographie contemporaine, Editions Scala, p. 109

Giordano Bruni Ciro, Utopia 3, la question de l’art au 3e millénaire, Proceedings of the international conference organized by the University of Paris-VIII France, Editions the University of Venice, p. 94

Laneyrie-Dagen Nadeije, Deux nouveaux regards sur l’anatomie : Corpet et ORLAN, in Lire la peinture dans l’intimité des œuvres, Editions Larousse, p. 179

Le Breton David, Signes d’identité, tatouages, piercing et autres marques corporelles, Editions Métailié

Luc Virginie, Art à mort, Éditions Léo Scheer, p. 60-67

Lucie-Smith Edward, Art Tomorrow, Regard sur les artistes du futur, Editions Pierre Terrail, p. 205

Laure Limongi, éros Peccadille, Editions al dante, p.70, 71

Les Imaginaires du corps II. Proceedings of the Interdisciplinary Colloquium in Grenoble, Editions L’Harmattan, collection Nouvelles Études Anthropologiques

Martel Richard, Art Action 1958–1998, Intervention, Quebec, National Museum of Contemporary Art, Editions New Acquisitions, Korea

Paintings, drawings, collages, photographs auctioned in aid of Afganistan-Libre, Editions Nikki Diana Marquardt Gallery

Miell Dorothy, Phoenix Ann, Thomas Kerry, Mapping Psychology, The Open University, Milton Keynes, p. 49

Muxel Paule, Une saison à Bondeville, Editions Heritage Architectural

Nabokov Dominique, Paris Living Rooms, Editions Assouline, p. 116-117

Navarra Enrico, Pille Lolita, Ranc Jacques, Reynes Pierre, VIP Room, Part one, Editions Enrico Navarra Gallery

Oneto Manuela, TechnoMutAzioni, Post-futurismi del terzo millenio, Editions Anexia, p. 185

Poivert Michel, La Photographie contemporaine, Editions Flammarion, Centre National des Arts Plastiques, p. 80

Poupel Antoins, The Illusion and Sensuality of Paris, Editions France Metropolitan Museum of Photography, Tokyo

Schneede Marina, Mit Haut und Haaren, der Körper in der zeitgenössischen Kunst, Editions Dumont, p. 129–130

Small Helen, The Public Intellectual, The New Art, Old Masters and Masked Passions, Editions Blackwell, p. 153–154

Smith Sidonie, Watson Julia, Interfaces, Women, Autobiography, Image, Performance, Editions University of Michigan Press, p. 107-128

William Jeffet, Olivier Kaeppelin, Tour de france / Florida, Editions Patricia & Phillip Frost

Warner Marien Mary, Photography: A Cultural History, Editions Laurence King, p. 399

Wilson Stephen, Information Arts, Intersections of Art, Science and Technology, Editions MIT Cambridge, p. 170–171

Zylinska Joanna, The Cyborg Experiments: The Extensions of the Body in the Media Age Continuum, Editions London, p. 40-44, 56-64

2001

Abreu Juan, Garbageland, Editions Litteratura Mondadori, p. 165-175

Alfano Miglietti Francesca, Nessun Tempo, Nessun Corpo. . . Arte, Azioni, Reazioni e Conversazioni, Editions Skira, p. 185, 163–16

Ardenne Paul, L’Image corps, figures de l’humain dans l’art du XXe siècle, Éditions du Regard, p. 34, 172, 298, 403, 408, 419–425

Balkema Annette W., Exploding Aesthetics, Rodopi, collection: Lier en Boog, Series of Philosophy of Art and Art Theory, Editions Slager Henk

Duckett Victoria, ORLAN. Beyond the Body and the Material Morph, in Meta-Morphing, R. L. Rutsky, Visual Transformation and the Culture of Quick-Change, University of Minnesota Press

Freeland Cynthia, But is it Art?, Oxford University Press, p. 199

Gear Rachel, All those Nasty Womanly Things: Women Artists, Technology and the Monstrous-Feminine. Editions Elsevier Science

Giovanni Falvio (de), Avatar, Editions Meltiemi, p.65-75

Goldberg RoseLee, Performance Art: From Futurism to the Present. Editions Thames & Hudson London

Grosenick Uta, Women Artists, femmes artistes du XXe et du XXIe siècle, Edition Taschen, p. 414–419

Høgh-Olesen Henrik, Personlighedens Positioner, Angst og graenseloshed i person og kultur, Editions Dansk Psykologisk Forlag, p. 240

Hovagimyan G. H., Art in the Age of Spiritual Machines, Edition Ninth,  New York Digital Salon

Jaquet Chantal, Le Corps, Editions Universitaires de France, p. 211– 218

Millet Catherine, Qu’est-ce que l’art moderne ?, Editions Gallimard

Moulier Boutang Yann, Multitudes, Editions Exils, p.112-115

Müller Florence, Excentriques, Éditions du Chêne, p. 150, 166-167

Parfait Françoise, Vidéo : Un art contemporain, Editions Regard, p.211, 244 – 245

Pearl Lydie, Corps, sexe et art, Dimension symbolique, Editions L’Harmattan, p. 87-97

Perret Catherine, Les porteurs d’ombre, Mimésis et modernité, Editions Belin, p. 301

Phelan Peggy, Reckitt Helena, Art and Feminism, Editions Phaidon, p. 16, 40, 44, 172, 275

Sanchez Marc, Sans Jerôme, Qu’attendez-vous d’une institution artistique du 21ème siècle ?, Palais de Tokyo création, Collection Tokyobook

Troncy Eric, Le Colonel Moutarde dans la bibliothèque avec le chandelier (Textes 1988-1998), Les Presses du réel

2000

Bailey Gill Carolyn, Time and the image, Manchester University Press

Caygill Howard, Reliquary art : ORLAN’s serial operation, from Time and Image, Editions Carolyn Bailey Gill. Manchester University press p. 48-57

Dumas Marie-Hélène, Femmes & Art au XXe siècle : le temps des défis, Editions Lunes, p. 102, 120, 127, 153, 188

Featherstone Mike, Body Modification, Editions Sage, p. 8-10, 105, 149-69, 171-184, 185-204

Camille Amouro, Africultures, Editions L’Harmattan, p. 92

Harding James M, Avant-Garde Performance, Textuality and the Limits of Literary History, Editions University of Wisconsin Press, p.158

Jones Amelia, Warr Tracey, The Artist’s Body, Editions Phaidon, p. 13, 14, 32, 40, 178, 185

Kemp Martin, Wallace Marina, Spectacular Bodies: The Arts and Science of the Human Body from Leonardo to Now, Editions University of California Press, p. 154

Labelle-Rojoux Arnaud, Leçons de scandale, Editions Yellow Now, Collection Côté arts, p. 16, 19, 58, 151, 152, 163

Über Menschen, Kollopuium, Editions Kultur, p.306-307

Lafargue Bernard, Quatre fameux cons, Editions Eurédit, p. 56-62

Sederholm Helena, Tämäkö Taidetta ? Editions WSOY Helsinki, p. 87

Stiles Kristine, Never Enough is Something Else: Feminist Performance Art, Probity, and the Avant-Garde, University of Madison press, p. 24

Vergine Lea, Body Art and Performance. The Body as Language, Editions Skira, p. 275

Zeglin Brand Peg, Beauty Matters, Bloomington & Indianapolis, Editions Indiana University Press, p. 14, 15, 79, 289–293, 290, 292, 293–311

1999

Anthony Howell, The Analysis of Performance Art. A Guide to Its Theory and Practice, Harwood Academic Publishers, p. 22, 106, 111, 176, 187

Arias Manuel, Del Castillo Beatriz, Garcia Fuertes Antonia, Pallol Belén, Ramirez Juan Antonio, Historia del Arte, Editions SM Madrid, p. 493

Best Victoria, Collier Peter, Ince Kate, Powerful Bodies. Performance in French Cultural Studies, Editions Peter Lang, p. 11, 51– 69, 184

Domaszewicz Krysia, Body & Society [interview], Sage Publication Ltd,

Gilman Sander L. , Making the Body Beautiful. A cultural History of Aesthetic Surgery, Editions Prinston University Press, p. 319-26

Goldberg RoseLee, performances. L’Art en action, Editions Thames and Hudson, p. 135

Klein Gabrielle, Electronic Vibration. A Pop-Culture-Theory, Editions Rogner & Bernhard

Le Breton David, L’Adieu au corps, Editions Métailié, Paris, France, 1999

Lucie-Smith Edward, L’Art Aujourd’hui, Editions Phaidon

Lucie-Smith Edward, Les Arts au XXe siècle, Editions Könemann, p. 378-80

Lucie-Smith Edward, Visual Arts in the XX century, Editions Laurence King, p. 378-80

Rush Michael, New Media in late 20th-century art, Editions Thames & Hudson, p. 59-61

Valeriani Luisa, Dentro la Trasfigurazione. Il dispositivo dell’arte tra cibercultura e Vangelo, Editions Costa & Nolan, p. 95

1998

Augsburg Tanya, ORLAN’s Performative Transformations of Subjectivity in The Ends of Performance, Editions New York University Press, p. 285-314

Baqué Dominique, La Photographie plasticienne. Un art paradoxal, Éditions du Regard, p. 26, 32

Baudry Partick, Gauthier Alain, Jeudy Henri-Pierre, Lafargue Bernard, Mons Alain, Pearl Lydie, Seguret François, Wilson Sarah, Arts de chair, Éditions La Lettre Volée, Collection Essais, p. 9, 99-105

Baudry Patrick, Jeudy Henri-Pierre, Lafargue Bernard, Lane Jill, Mons Alain, Pearl Lydie, Phelan Peggy, The Ends of Performance, Editions New York University Press, p. 5–6, 15–17, 285–327

Caygill Howard, Facing ORLAN: Ethics and Anaesthesia in Act 4: Art, technology, technique, Editions Pluto

Goldberg RoseLee, Performance: Live Art since 1960, Editions Abrams, p. 135, 1998

Nathalie Heinich, Le triple jeu de l’art contemporain, Les Editions de Minuit, 1998, pp.108, 143, 262-263.

Jeudy Henri-Pierre, Le Corps comme objet d’art, Editions Armand Colin, p. 95

Joncquet Thierry, Moloch, série noire 2489, Editions Gallimard NRF

Jones Amelia, Body Art/ Performing the Subject, Editions University of Minnesota Press, p. 17-18, 226-235

Kauffman Linda S. , Bad Girls and Sick Boys, Fantasies in Contemporary Art and Culture, Editions University of California Press, p. 2, 4, 13, 42, 73-74, 60-80, 86-87 93-94, 115, 123-124, 141-42, 196, 210, 222, 262-63, 267, 296-97

Pearl Lydie, Nouvelles études anthropologiques. Corps, art et société. Chimères et utopies, Editions L’Harmattan

Prosser Jay, Second Skins, the Body Narratives of Transsexuality, Editions Columbia University Press, p. 61-64, 242

Zwischen Performance und Objekt, 1949–1979, Editions Austrian Museum of Applied Arts, p. 99, 241, 256, 271, 272, 296, 297

1997

Ardenne Paul, Art, L’âge contemporain. Une histoire des arts plastiques à la fin du XXe siècle, Éditions Regard, p. 90, 115, 214

Auslander Philip, From Acting to Performance. Essays in Modernism and Postmodernism, Editions Routledge, p. 128-140

Dery Mark, Vitesse virtuelle, la Cyberculture aujourd’hui, Editions Abbeville press, p. 251-253

Huin Bernard, Signatures de femmes, Collection Camille, Editions Musée Départemental d’Art Ancien et Contemporain

Mark C. Taylor, Hiding, Editions The University of Chicago Press, p. 141-143

Millet Catherine, L’Art contemporain, Editions Flammarion, collection Dominos, p. 91, 93, 103

Paquet Dominique, Miroir, mon beau miroir, une histoire de la beauté, Editions Découvertes Gallimard

1996

Adams Parveen, The Emptiness of the Image, psychoanalysis and Sexual Differences, Editions Routledge, p. 140-159

Augsburg, Private Theatres onstage, Editions Umi, p.307, 343

Capucci Pier Luigi, Arte e technologie, Comunicazione estetica e Tecnoscienze, Editionsdell’Ortica, Bologna, p. 91

Caronia Antonio, Il Corpo Virtuale, dal Corpo Robotizzato al Corpo Disseminato nelle reti, Editions Franco Muzzio, p. 101

Danto Arthur, McEvilley Thomas, Weintraub Linda, Art on the Edge and Over: Self- Sanctification: ORLAN, Art Insights, Editions INC, p. 77-83

Dery Marc, Escape Velocity, Cyberculture at the End of the Century, Editions Grove Press, p. 239-241

Gispert Carlos, Lebrero Stals José, Martinez Rosa, Montaner Josep Maria, Neray Katalin, Historia Del Arte volumen XVI, Ultimas Tendências índices, Editions Instituto Gallach, p. 2915, 2960

Harry Polkinhorn, Fiction international’29, Editions Pain, p.81

Isaak Jo Anna, Feminism and Contemporary Art: The Revolutionary Power of Women’s Laughter, Editions Routledge, p. 219

Macri Teresa, Il Corpo postorganico – sconfinamenti delle performance, Editions Costa & Nolan, p. 53–76

Onfray Michel, Le Désir d’être un volcan, Journal hédoniste, Editions Grasset & Fasquelle, p. 448-456, 490

Pollock Griselda, Generations and Geographies in Visual Arts: Feminist Reading, Editions Routledge

Tilroe Anna, De huid van de kameleon, Editions Querido, p. 16-23

1995

Adams Parveen, This is my body, in Suture, Phantasmen der Vollkommenheit. Conference proceedings, Editions Salzburger Kunstverein

Guggémos Alexia, Le Sourire, Editions Musée du Sourire

Mike Featherstone, Space bodies, punk, Editions Sage, p.66

Minière Claude, L’Art en France 1960–1995, Nouvelles Éditions Françaises, p. 27

Nagy Pál, Az irodalom új Múfajai, Magyar Múhely Baráti Kör Füzetek 40–41, Editions Budapest, p. 212, 271, 348

Perniola Mario, Enigmas: The Egyptian Moment in Society and Art, EditionsVerso, p. 83

Soulillou Jacques, L’Impunité de l’art, Editions du Seuil

1994

Capucci Pier Luigi, Il Corpo Tecnologico, Editions Baskerville, p. 25

Hirschorn Michelle, ORLAN, Artist in the post-human age of mechanical reincarnation – body as ready (to be re-) made in Generations and geographies in the visual arts: Feminist readings, Editions Routledge

1993

Jappe Elisabeth, Performance Ritual Prozess, Handbuch der Aktionskunst in Europa, EditionsVerlag, p. 194

Popper Frank, L’Art à l’âge électronique, Éditions Hazan, p. 74-75

1992

Labelle-Rojoux Arnaud, L’Art en Scènes, Editions Les Éditeurs Évidant, Bois-le-Roi, p. 28-39

1991

Buci-Glucksmann Christine, Charbonneaux Anne-Marie, Grenier Catherine, Lambotte Marie- Claude, Von Drathen Doris, Les vanités dans l’art contemporain, Editions Flammarion

Richard Alain-Martin, Robertson Clive, Performance au Canada 1970-1990, Editions Intervention, p. 295

1989

Courant Gérard, Cinématon, Editions Henri Veyrie, p. 57

1988

Blaine Julien, Tarascon 1989. Sixièmes rencontres internationales de poésies contemporaines, Editions Agrippa, p. 118

Labelle-Rojoux Arnaud, L’Acte pour l’art, Editions les Éditeurs Évidant, p. 288

1987

Millet Catherine, L’Art contemporain en France, Editions Flammarion, p. 202, 203

1985

Bory Jean-François, Donguy Jacques, Le Journal de l’art actuel 1960–1985, Editions Ides et Calendes

Hennig Jean-Luc, Obsessions, Editions Albin Michel

Michaud Stéphane, Muse et madone, visage de la femme de la Révolution française aux apparitions de Lourdes, Éditions du Seuil, p.56 (Cover of ORLAN)

1984

Charles Daniel, Esthétique de la performance, in Encyclopaedia Universalis, Editions Universalis

Fabre Gladys, Femme sur les barricades. ORLAN brandit le Laser-Time, in France Henning Jean-Luc, Editions Obsession

Heidsieck Bernard, Janicot Françoise, Labelle-Rokoux Arnaud, Poésie en action, Editions Loques/Nèpe, p.81

Kullterman Udo, Le corps dans la performance, Editions Benteli

1983

Bruni Ciro, Pour la photographie, colloque international pour la photographie, Université Paris XIII, p. 87-91

Lemoine-Luccioni Eugénie, La Robe, essai psychanalytique sur le vêtement, Éditions du Seuil, collection Le Champ Freudien, p. 133

ORLAN, 1979–1983, Cinq ans d’art-performance à Lyon, Éditions Comportement, Environnement, Performance, p.111

1982

Bloch Dany, Video Graphia, Editions Flaviana Locarno, p.166

1980

Nicole Van Den Plas, Künstler und andere Sammler, Editions Kunstforum, p.138, 140